Friday, July 2, 2010

MLM 4 - Halal Haram?


Ramai yg mnanggap aku ni terlalu prejudis pd MLM, smpi ade member aku sound: "Bia la diorg..tak elok kaco periuk nasik org ni".

Ye, aku stuju, tp, aku tak lingkupkan bisnes diorg. Aku cume mntk kwn2 dan family aku supaya alert dan berhati2 drpd terjerat dgn bnde cmni.

Ade kwn2 tny aku, bisnes ni actually wujud ke? Mmg bole dpt duit ke? Mcm Login FB dpt RM100 tu, takkan la login je dpt duit, gler gempak beb!

So, biasenye la kn, aku akn bg jawapan cmni:

  1. Bukan senang utk senang, bukan susah utk susah. Tp dlm MLM, sgt senang utk jadi senang. So, bg aku la kn, bnde yg terlalu senang kte dpt ni, kte takkan hargai, takkan syukuri, dan senang jugaklah utk Allah tarik balik.
  2. Mmg btul dpt duit sume tu, soalannya: Dari mana sumbernya? Halal ke haram? Dlm Islam, dan aku tanamkn mindset ni dlm diri aku, di mana bile kte was-was, lebih baek kte jauhi. Org yg fikir pndek - join MLM sbb duit. Org yg fikir pnjg - akn fikir dlu, mne dtgnye (rolling) duit ni?
  3. There's no free lunch in this world. Takkan senang2 biz tu bg untung beb. Kekayaan yg dijanjikn mase briefing kat mapley tu sume angan2 blake..even diorg sndri blum tntu dpt jd kaye smpi mcm tu, becoz? It's a pyramid scheme. Smkin ramai org join, org plg atas tu kaye dulu.
Datang persoalan laen plak, so HALAL ke HARAM MLM ni?
Honestly, aku takde jwpn yg spesifik utk soalan ni. Becoz dr pengamatan aku, ade je MLM yg legit, yg mane agent perlu jual produk utk dpt untung, sistem yg same mcm bisnes biasa.

Cume, utk soalan halal haram ni, lg skali aku nak tegaskn, jika ragu2, jauhi lah. Tak rugi ape pun kalo kite tak join MLM ni. Byk lg keje yg dijamin halal dan bersih kat luar sane. Jgn kte fikir ikut nafsu smate2. Kaye mane pun, kalo harta tu tak berkat, tak mustahil kte jd mcm Qarun.

Tambahan: kebanyakan MLM mengamalkan sistem Piramid, di mana sistem ini menguntungkan org di atas dan merugikan org di bwh, lebih kurang sama mcm judi, keuntungan yg diperolehi adalah hasil drpd kerugian org lain.

Lps tu, kesan drpd MLM ni, drpd ape yg ak tgk la kan, lebih mudharat drpd manfaat.
Islam ade mnyuruh kte menjauhi perkara2 yg memudaratkan diri.

Antara mudharat2 yg dpt aku lihat lps org join MLM:

  1. Dibebani hutang dgn interest rate yg tnggi
  2. Dah hutang sume tu, for sure stress level naik.
  3. Hilang kwn sbb terpkse mkn kwn
  4. Pulangan modal yg diragui yg mne bole mmbawa kpd harta yg tak berkat
  5. Risiko bersikap tamak dan cintakan dunia sbb kelabu mata dgn duit
  6. Hilang kerja tetap sbb terlalu percaya pd janji2 agent
  7. Muflis or bankrup sbb ditpu oleh upline yg tamak
  8. Gadai sane sini
  9. Plg bhya - lupekan family, tnggjwb, agama, Allah sbb terlalu kejarkan harta

Pasal manfaat plak, pd upline yg dah kaye raye tu, jgn korg buat2 tak tau plak, hasil kekayaan korg tu adalah drpd "rompakan" drpd downline. Nak jd darah daging ke harta yg mcm tu?

Jadi, based on mudharat2 yg dah dinyatakn disni, nak jugak ke join? Tepuk dada, tny iman.

Allah dah kurniakn kte akal utk berfikir, jd gunekan sbaeknye.
Jgn kte ni terlalu taksub nak kejar harta smpi melibatkn diri dgn bnde2 yg diragui mcm ni. Carilah kerja yg halal, gaji skit pun takpe, sbb yg bg rzki bkn company, bkn majikan, bkn bos besa, bkn makcik cleaner, tp Allah Azzawajalla.

Nak tips utk kaya? Simple je.


At least stiap mnggu, mase pergi solat jumaat tu, dermalah seikhlas mgkn kat masjid yg kte kunjungi tu. Lg kerap lg bagus.
Stiap harta yg kte dermakn ke jalan Allah, Allah janjikan pulangan yg berlipat ganda. Kalo bkn kat sini, kat akhirat kelak, Insya Allah.
Kurang harta utk mnderma? Sedekahkan stkt mane mmpu, dan jgn lupe bacekan Alfatihah dan selawat sbnyk mgkn pd Junjungan Besar Rasulullah. Dan "sedekahkan" qudrat dan kekuatan jika ada, bantu org2 dlm bencana ke.

Aku ni pun bukan kuat sgt agama, cume, nak share ilmu sbb kesian tgk kwn2 yg dah terjebak dlm kancah penipuan ni. Sdkit sbyk dpt la membuka sdkit mate kte yg kdg2 tak perasan or tak sedar.

Yg baik tu dtg dr Allah, yg tak baik tu dtg dr kelemahan aku sndri.
Smoga dpt iktibar drpd ape yg dikarang disini. Ade kesilapan ape2, sila tegur.

Wassalam.

11 comments:

  1. waha! bravo la kwn. good write up.

    tpi, ak financial consultant xpe kan? hehe.. (sje nk mnyakat ko :P )

    ReplyDelete
  2. yeah btol tu..bkn snng nk snng..
    actly org yg join mlm ni pn provok je lebih..
    bkn snng nk cari org jd downline..
    duit pn blom tentu ade tu..
    stakat nk amik pic duit byk2 pastu upload kat tenet sape2 pn leh wat..
    saye pn bleh..haha..
    drpd buang masa hasut org soh join mlm, baek diorg buang masa ngan berniaga..nmpk gk duit msk n dari mane sumbernye..
    ye dok?
    =P

    ReplyDelete
  3. Say No To MLM @ facebook

    ReplyDelete
  4. pe jadahnya LOGIN FB dapat duit?? awal2 dh wat statement mengong kan dorang nih... sah² lah kalau LOGIN Maybank ke, cimb ke baru lah nampak jumlah duit.. Pada aku login FB nmpak profile je.. xde nye nk nmpak duit.. kalau nmpak duit pun, duit yg dipegang (gambar) oleh si penipu MLM... hahaha... (Ayen)

    ReplyDelete
  5. ada jugak MLM y HALAL..ada SIJIL PENGESAHAN DAN KEPATUHAN SYARIAH..drpd pendapatn kita, akan dtarik sedikit untuk ZAKAT..scra x lgsg kta tlah mmbntu mereka2 y ssh..produknye jga bgus..untuk mmbntu pelajar2 mndpt result u cmrlang dlm peperiksaan..btulkan niat..anda psti berjaya..

    ReplyDelete
  6. yup.LOGIN FB tu confirm HARAM.tapi MLM tak semua haram.anda perlu kaji setiap jenis MLM.baru anda layak menilai HALAL HARAM.

    ReplyDelete
  7. tau ke x MLM ni ape bro.. bile pulak login FB tu MLM? tu macam surat berantai secara online.. bukan MLM tu.. tu haram jadah punye skim..

    ReplyDelete
  8. Org MLM tlg jawap soalan ni.
    Rakyat M'sia katakan ada 28 juta org. Klu aku jadi org yg ke 28juta join skim ni, mana aku nak cari downline...?

    ReplyDelete
  9. @Anonymous

    good question! dulu ak penah argue dgn budak MLM psl ni, dgn selambernye diorg jawab:

    "kita kena ingat, setiap hari ada bayi yg lahir ke dunia ni"

    bodo, nak approach baby tu jadi downline? bodopiang sungguh setan MLM nih

    ReplyDelete
  10. seriously like this article..dulu aku ingat aku sorang ja benci MLM.. wakaka

    ReplyDelete