Tuesday, February 25, 2014

Bengkel | 15 Mac 2014 | USM Kubang Kerian

Maklumat lanjut seperti di dalam poster.
Hubungi nombor tertera utk pertanyaan dan pendaftaran.



Thursday, February 20, 2014

Aspect Ratio & Saiz Gambar

Assalamualaikum & Salam Sejahtera kpd pembaca sekalian.

Di malam jumaat yg masih lagi kepanasan ni, izinkan aku berkongsi kisah 2 sahabat baik, iaitu Aspect Ratio dan Saiz Gambar (Photo Size).


ASPECT RATIO

Merupakan ukuran nisbah bagi panjang dan lebar (atau lebar dan panjang) sesebuah gambar.

Benda ni wujud pada semua display device, mcm LCD Monitor, TV, Screen Projector, skrin henfon, gambar, dan sebagainya.

Aspect ratio biasanya ditunjukkan dlm bentuk nisbah, dimana nombor awal merujuk kpd panjang, diikuti dgn nombor seterusnya iaitu lebar, seperti berikut:

List lengkap - WIKIPEDIA


SAIZ GAMBAR

Bila korang nak print gambar, persoalan paling simple ialah - nak print besar mana? Apa saiznya? 3R? 4R? 8R?

Ringkasnya, nR merupakan kod bagi saiz gambar tertentu, dalam unit inci (inch), di mana n merupakan angka integer, seperti berikut:



ASPECT RATIO & SAIZ GAMBAR

Pernah tak mengalami situasi dimana gambar yg korang hantar utk print dan gambar yg dah di-print tu tak sama? Masa hantar pegi print, portrait tu full size, lengkap 1 badan 2 tangan 2 kaki semua. Tapi lepas print, tengok-tengok kaki kena potong.

So korang mesti pelik, kenapa berlaku keadaan mcm ni? Masa hantar print tu dah edit elok dah, korang pun mmg dapat gambar tu ikut saiz yg korang nak, tapi gambar tu terpotong sana sini.

Why, you ask?

Perkara ini berkait rapat dgn aspect ratio pada kamera anda dan saiz apa yg anda ingin print.

Since artikel ni lebih menjurus kpd photography, maka aku hanya akan fokus kpd aspect ratio yg wujud pada saiz sensor paling femes - APS-C dan Fullframe.

APS-C, dgn saiz sensor 24mm x 16mm, serta fullframe, dgn saiz sensor 36mm x 24mm, kedua-duanya mempunyai aspect ratio yg sama, iaitu 3:2.

Tak pecaya? Ni cara nak kira:
  • 24 : 16 >> bahagi 8 = 3 : 2
  • 36 : 24 >> bahagi 12 = 3 : 2

Ok, sekarang kita kaitkan aspect ratio 3:2 ni dgn print size 3R 4R semua tu.

Mathematically, 3:2 tu bila didarabkan dgn sifir 2, akan menghasilkan 6:4, atau 4:6, di mana ini merujuk kpd saiz gambar 4R (4" x 6"). Selain itu, drpd 3:2, akan dapat saiz gambar seperti berikut:
  • 6 x 9
  • 8 x 12
  • 10 x 15
  • 12 x 18
  • 16 x 24
  • 20 x 30
  • 24 x 36

Jadi, secara mudahnya, kalau korang print gambar drpd kamera korang yg berformat APS-C atau Fullframe, tanpa sebarang cropping yg mengubah resolution/ratio asal, korang akan dapat hasil gambar yg sempurna tanpa terpotong sana sini.

Tapi, kalau korang print gambar tu dgn saiz yg selain drpd 4R, contoh korang print 5R, korang punya gambar akan terpotong, sbb 5R (5" x 7") bukanlah nisbah yg kita boleh dapat directly drpd 4R, maka akan ada part yg terpotong, sama ada di bahagian height (panjang) atau width (lebar).

Atau, korang print 4R, tapi masa cropping tu korang crop ikut suka, tak crop ikut original ratio, maka hasil korang akan terpotong sana sini.

So, before korang print gambar, make sure korang dah crop mengikut saiz gambar yg korang nak.


CROPPING PROCESS

Cropping boleh dilakukan menggunakan pelbagai software, tp since aku familar dgn Adobe Lightroom, maka berikut adalah cara menge-crop menggunakan kaedah aspect ratio:

*since gambar di bawah disnap menggunakan kamera APS-C Nikon D200, maka aspect ratio yg original ialah 3:2 atau 4:6.
*utk pengguna Adobe Photoshop, boleh usha sini - Aspect ratio, cropping and how it affects your photos.






Masa crop tu, korang boleh adjust kedudukan dan saiz kotak tu mengikut kehendak korang. Katakan la tu gambar macro dan korang shoot guna megapixel yg tinggi, korang boleh crop kaw-kaw tanpa menghilangkan detail yg banyak.

So hasilnya adalah seperti berikut. Bahagian hitam menunjukkan bahagian yg terpotong jika dibandingkan dgn ratio asal iaitu 3x2/4x6:


Its better utk korang crop siap-siap sebelum print, takut nanti kedai yg korang hantar pegi print tu main crop ikut sukati.

Kiri - 3R | Kanan - 8R. Kedua-duanya crop siap-siap sebelum print

Okeh, tu je yg nak disampaikan malam ni. Just make sure korang dah crop sesiap ikut saiz yg korang nak print sebelum korang pegi belasah print, utk memastikan kedai tak crop ikut sedap oren dia.

Lepas tu sila sedar diri. Kalau dah amek gambar tu guna 1 Megapixel je misalnya, toksah berangan nak print besar-besar.

Sekian.

Ejad Fotopoyo
10:51pm | Jumaat 20 Feb 2014

LOMO Belair | 58mm | 6x12 | Fuji Acros 100







Macro | Nikon FM | Nikkor Micro 55mm F2.8 AI-s | Fujifilm Superia Xtra 400




MEMBEBEL | Shoot Like a Pro, but....?


Ramai di antara kita yg shoot like a pro, tapi bab menjaga equipment = ZERO.

  1. Tukar lens tak pegang betul-betul sampai lens jatuh pastu pecah | Photographer FAIL. Drops $2,300 Canon L Series Lens
  2. Tukar lens kat luar masa angin tengah kuat, sampai rama-rama pun melayang masuk dlm kamera.
  3. Cabut memory card punya ganas sampai bole patah 2 memori kad tu.
  4. Tanak kamera berhabuk, maka disimpan kamera berminggu-minggu lamanya dlm beg sampai muncul fungus kat sensor | Fungus in lens
  5. Beli strap memahal tapi tak gantung kamera kat badan, pastu nangis bila kamera kena ragut.
  6. Bising bila gambar penuh habuk tapi malas nak bersihkan sensor.
  7. Konon khusyuk giler la buat kerja, menge-shoot kemain sampai jatuh dalam longkang

First, take good care of your equipments, then the equipments will help you to take better photos.

Original post: Shoot Like a Pro, but...?

Ejad Fotopoyo
11:10am | 17 Feb 2014

Sunday, February 16, 2014

Mirror Lens

Assalamualaikum & Salam Sejahtera wahai pembaca sekalian.

Harini aku nak share 1 info pendek kat korang, iaitu berkenaan mirror lens.


PENGENALAN

Lepas join photography sekian lama, atau lepas baca artikel Jenis-jenis Lensa, for sure korang dah mula kenal dgn UWA Lens, Telephoto Lens, Macro Lens, etc etc.

Dlm artikel kali ni, aku nak korang berkenalan dgn sejenis lens yg dinamakan sbg Mirror Lens.

Mirror Lens 500mm F8 | Sumber: advancedphototech

Mirror lens, atau dipanggil juga sebagai reflective lens, merupakan sejenis telephoto prime lens, iaitu lens yg mempunyai focal length yg tinggi (melebihi 100mm) tetapi dalam bentuk yg kecik dan compact, dgn harga yg jauh lebih murah drpd normal telephoto lens.

Zaman filem dulu, mirror lens ni agak femes kerana ia merupakan alternatif bagi mereka yg memerlukan telephoto lens dgn bajet yg rendah. Antara jenama yg femes ialah Nikon, Zeiss, Tamron Adaptall, Tokina, dan zaman sekarang yg masih dlm production - Samyang/Rokinon.


MIRROR LENS VS NORMAL LENS

Samyang 500mm F6.3 | Sumber: shashinki

Kenapa dipanggil mirror lens? Apa yg membezakannya dgn normal lens?

First, kita akan bincang perbezaan mereka dari sudut struktur binaan.

Sumber: thephoblographer

Dari segi fizikal luaran, korang akan nampak yg mirror lens ni kat kanta depan tu ada bulat kat tengah-tengah. Pastu dia agak pendek utk telephoto lens. Mirror lens 500mm lebih pendek dan kecik drpd normal lens 300mm.

Dari segi perbezaan binaan dalaman pulak, mereka berbeza dari segi penerimaan cahaya.

Dalam bahasa mudah, normal lens membenarkan cahaya dari luar masuk ke dalam lens dan straight kepada sensor digital/filem apabila gambar diambil.

Cahaya melalui normal lens | Sumber: videoschool

Namun utk mirror lens, terdapat cermin di dlm lens tersebut yg akan memantulkan cahaya yg masuk dari luar, kemudian pantulan itu dihalakan kpd sensor digital/filem. Benda ni teknikal so aku rasa mcm takyah explain detail sangat, tapi utk sesiapa yg nak tau lebih lanjut, boleh usha gambar di bawah atau gugel sendiri:

Cahaya melalui mirror lens | Sumber: photo.stackexchange

Cahaya melalui Mirror Lens | Sumber: cheesycam

HARGA

Utk perbandingan harga, korang usha sendiri berapa harga normal telephoto lens drpd Nikon, Canon, Pentax, Sigma dan Tamron kat Lelong ke FTZ ke Mudah ke Shashinki ke (senang cite usually ribu-ribu lemon la harga), lepas tu boleh compare dgn harga mirror lens Samyang ni:

Murah giler kan? Jauh beza harga mirror lens dgn normal lens utk focal length yg sama.


IMAGE QUALITY

So kenapa dia murah? Sbb dia punya IQ (Image Quality).

Good thing doesn't come cheap, cheap thing doesn't come good.

Mirror lens yg murah ni biasanya menghasilkan gambar yg memang sangat tak sharpener. Kekadang soft melampau-lampau. Sharpness terpaksa dinaikkan semasa editing/post-processing, dan gambar akan nampak pelik/cacat bila sharpness dinaikkan secara melampau.

Manual focus sahaja. Setakat yg aku tau, tiada mirror lens yg autofocus, kerana ia mmg dibina tanpa focusing motor. So toksah buang masa tanya aku "Boleh AF tak kalau pakai kat Nikon D90?"

Tambahan plak, dia punya aperture kecik, sekitar f/5.6~f/11 jika dibandingkan dgn telephoto lens yg f/2.8, f/4, so lowlight mmg out lah mirror lens ni. Sesuai utk outdoor je. Kalau zaman filem dulu, kena pakai filem yg mempunyai ISO400 dan ke atas utk pakai mirror lens ni, utk make sure dpt shutter speed yg tinggi supaya gambar tak blur. Remember, gambar lebih mudah utk blur dgn telephoto lens sbb focal length tinggi means zoom jauh, magnification pun tinggi.

Dah la kecik, pastu aperture dia fixed pulak tu. Means kalau contohnya lens tu 500mm F5.6, mmg bole pakai f/5.6 je, takleh kecikkan kpd f/8 ke f/22 ke. So anda mmg takleh control keluasan Depth of Field, kecuali dgn mengawal jarak diantara anda dgn subjek.

So disebalik kelemahan yg agak banyak ni, kenapa orang beli dan guna Mirror Lens?

Sumber: thephotoforum

Sebab utama - murah

Mereka yg dikalangan sports, atau wildlife, atau bird photographer, atau sesape je la yg suka main telephoto lens, tp tak mampu nak beli telephoto lens yg mahal, mereka akan gunakan mirror lens ni, dan shoot di bawah cahaya matahari yg terik.

Sumber: photocamel
Sumber: ephotozine

Dan 1 lg yg akan beli ialah - yg sukakan bokeh berbentuk donut. Yes, exactly, donut. Boleh usha gambar yg dikongsi dlm artikel ni dgn teliti.

Sumber: bobatkins

Model of the Year
Canon 5D Mark II & Mirror Lens 300mm F5.6
Foto oleh Mike Dukemane

Tanak cerita panjang, nnt pening, tapi ringkasnya, cermin yg wujud dlm mirror lens tu akan menyebabkan bahagian yg out of focus menjadi bentuk donut.


KESIMPULAN

So, selepas diperkenalkan dgn lens yg bernama mirror lens ni, op kos wujud persoalan - berbaloi ke lens ni? Memang la murah tapi hasil mcm tak best je. Tak sharp, pastu aperture takleh adjust, pastu manual focus, pastu bokeh pelik, pastu blablabla yadayada~

Yes, mmg dia manual focus.
Yes, bokeh dia huduh, sebab berbentuk donut yg nampak sangat tak menyelerakan.
Yes, tiada autofocus, so slow bila amek gambar.

Disebalik 1001 sebab yg melarang anda membeli lens mirror ini, ada beberapa jurufoto yg tak pernah amek kisah dgn gambar tak berapa nak sharp, tak berapa kisah dgn manual focus dan tak berapa kisah bokeh tu bentuk apa, janji boleh amek gambar burung tengah bertelur di atas pokok.

Lagi satu, ikut luck, kekadang ada je mirror lens yg produce gambar sharp. Kena tengok jugak skill, guna handheld atau guna monopod/tripod, mirror lockup atau tidak, etc etc.

Maka, senang cerita - tepuk dada, tanya selera. Setiap lens ada kelebihan dan kekurangan. Its up to us utk pandai-pandai aplikasikan kelebihan atau kekurangan lens tersebut, bergantung kpd kreativiti, genre photography, dan sebagainya.

Akhir kata, sorry aku takdak koleksi gambar-gambar dari mirror lens, kecuali gambar sendiri kat atas tu, tu pun member yg shoot, so jika anda berminat nak usha hasil drpd mirror lens, boleh usha group Mirror Reflex Lens dan nilai sendiri, adakah lens ini sesuai utk kehendak dan keperluan anda :)

Semoga bermanfaat.

Ejad Fotopoyo
10:17pm | 26 Feb 2014

Friday, February 14, 2014

Overexpose VS Underexpose - Mana Lebih Selamat?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera kpd semua pembaca yg budiman.

Di petang hari Jumaat yg penuh kemuliaan ini, aku terasa nak berkongsi 1 ilmu dgn korang, iaitu berkenaan kecerahan sesebuah gambar.


ULANGKAJI

Seperti yg dah dikongsi dlm artikel Bagaimana Menggunakan Mode M serta artikel Av, Tv dan Exp Compensation, hasil gambar usually terbahagi kpd 3 jenis exposure:
  1. Overexpose - gambar terang
  2. Ideal/optimal exposure - gambar just nice, tak terang tak gelap
  3. Underexpose - gambar gelap

Sbg bahan ulangkaji, rujuk gambar di bawah:


Indicator di tengah-tengah utk ideal atau optimal exposure, manakala jika sekiranya indicator itu berat di arah negatif, gambar korang akan underexpose. Dan begitulah sebaliknya, positif utk overexpose.

Of coz dalam artikel Bagaimana Menggunakan Mode M atau mana-mana kelas yg korang attend, cikgu/sifu/master yg mengajar korang akan menggalakkan korang utk mendapatkan exposure yg ideal, iaitu exposure indicator pada exposure metering itu berada di tengah-tengah.

Namun kadangkala, ada situasi yg menyebabkan kita terpaksa menjadikan gambar overexpose atau underexpose. Contohnya gambar di bawah:


Gambar ini di-underexpose-kan supaya detail di kawasan langit dpt ditonjolkan. Tapi gambar subjek dan foreground jadi terlalu gelap.

So utk kasi subjek lebih jelas kelihatan, kita pun shoot lagi sekali, kali ni kita overexpose kan pulak, tengok apa jadi:


Kat sini kita berjaya menaikkan detail pada foreground, tapi langit pulak jadi putih habis.

Katakan la matlamat akhir korang ialah nak gambar yg dapat detail utk kedua-dua tempat iaitu bahagian highlight (langit) dan shadow (tanah), gambar yg bagaimana patut korang consider: underexpose atau overexpose?


UNDEREXPOSE VS OVEREXPOSE

Dalam kes gambar di atas, demi mendapatkan gambar yg korang nak, korang terpaksa edit gambar ni.

Persoalannya disini - bila korang edit, gambar yg mana akan menghasilkan output yg terbaik, yg underexpose atau yg overexpose?

Selepas aku edit kedua-dua gambar di atas, ni hasil yg aku dapat:

Gambar underexpose:

Hasil editing gambar yg underexpose
  • Dgn menggunakan Adobe Lightroom, aku guna brush Dodge (Lighten) dan brush kawasan foreground
  • Hasil menunjukkan detail pada kawasan foreground berjaya di'naikkan', walaupun gambar asal tu gelap


Gambar overexpose:

Hasil editing gambar yg overexpose
  • Dgn menggunakan Adobe Lightroom, aku guna brush Burn (Darken) dan brush kawasan langit yg cerah utk menggelapkannya sekaligus me'naik'kan detail di kawasan tersebut
  • Hasilnya - jahanam, tiada detail yg dapat di'naik'kan pada kawasan langit

So, drpd dua contoh gambar di atas, apa yg nak ditegaskan disini ialah - bila gambar underexpose, agak senang utk kita edit kasi dia terang semula.

Tapi utk gambar yg overexpose, kawasan yg dah jadi putih sbb overexpose akan kekal putih. Kalau kita edit kasi gelap pun, yg bahagian putih tu cuma akan jadi kelabu, tapi detail tetap tidak ada.

Fenomena ini dinamakan sbg Highlight Clipping, iaitu terlalu terang sampai tiada detail yg dapat dihidupkan.
Juga wujud Shadow Clipping, iaitu terlalu gelap sampai tiada detail yg dapat dihidupkan.

Situasi ni seringkali terjadi apabila mengambil gambar landscape, sbb bahagian bawah tu gelap, bahagian langit terang giler, dan kita sbg photographer nak detail pada langit khasnya.

Of coz bila korang edit gambar yg gelap jadi terang, akan muncul noise pada gambar tersebut. Tapi better la drpd gambar terlalu terang yg bila korang edit jadi gelap tak dapat apa-apa hasil, tak gitu?

Ni antara contoh-contoh lain bagi gambar overexpose dan underexpose yg aku edit. Korang tengok sendiri original dan hasil editing, dan fikir, overexpose atau underexpose, mana lebih baik?








KESIMPULAN

Sebelum pegi kpd kesimpulan, aku nak story balik secara ringkas:
  • Aku shoot underexpose sebab nak detail pada highlight (langit), kemudian bahagian shadow (tanah) yg sememangnya gelap tu aku cerahkan masa editing, dan berjaya.
  • Aku shoot overexpose sebab nak detail pada shadow (tanah), kemudian bahagian bahagian highlight (langit) yg sememangnya terang tu aku gelapkan masa editing, dan aku fail.
  • Contoh lain: Adobe Lightroom | Landscape Editing

Maka, kesimpulan yg boleh dibuat ialah - of coz its better utk shoot dgn ideal/optimal exposure, tapi jika diberi pilihan utk mengambil gambar yg overexpose atau underexpose - always shoot underexpose. Atau, shoot dgn exposure yg tidak menyebabkan berlakunya highlight clipping.

Dan utk hasil terbaik, shoot dalam format RAW, supaya detail dan dynamic range pada kawasan yg terlalu cerah/gelap masih ada kemungkinan utk diselamatkan semasa editing/post processing.

Update - tips dlm artikel ni adalah khas bagi pengguna kamera digital.
Kamera filem, on the other hand, handles overexpose better. So bagi pengguna kamera filem, situasi agak terbalik utk anda, dimana overexpose lebih baik drpd underexpose.
Bagi pengguna slide/E6 film, sebaiknya ialah proper/ideal/optimal exposure, atau sedikit underexpose.

Sekian bebelan ringkas di petang jumaat ni.

Semoga bermanfaat.

Ejad Fotopoyo
04:32pm | 14 Feb 2014

Friday, February 7, 2014

PhotoScape | Vintage Tone

Assalamualaikum & Salam Sejahtera wahai pengunjung blog poyoland yg budiman.

Tak semua orang rajin dan reti edit pakai Adobe Lightroom, tambah plak software ni bukan freeware. Dan walaupun Adobe Lightroom lebih simple drpd Adobe Photoshop, ia tetap perlukan jalan kerja yg agak banyak utk mengedit sesebuah gambar. Ye la, memula kena import, pastu edit, pastu export. Kira banyak la jugak step dia.

Sebelum ni aku dah share kat korang cane nak main tone dlm artikel Bermain Dengan Split Toning.

Kali ni aku nak share cane nak bikin sesebuah gambar jadi vintage dgn menggunakan software PhotoScape plak.

Seperti yg korang mungkin dah tau, PhotoScape ni freeware, takyah nak beli atau download dgn crack bagai. Hanya download dan install pastu terus boleh pakai tanpa rasa bersalah.

Ok, let us begin.

Lepas dah download dan install, Open PhotoScape tu dan pilih Editor.


Kemudian Browse lah gambar yg korang nak edit tu. Mcm aku, katakan aku nak edit gambar kamera Samsung EX2F tu. Atau kalau leceh nak browse, boleh je Drag n Drop gambar masuk dlm Photoscape tu.


Ok so sekarang kita akan mula meng-edit. Dalam proses editing ni, kita akan banyak bermain dgn button Filter yg berada di bawah tab Home, seperti di bawah:


Klik pada button Filter tu, akan keluar mcm-mcm option yg boleh dipilih utk korang guna.


Dlm artikel kali ni, aku just nak highlight kegunaan:
  • Film Effect
  • Vignetting
  • Fade Style
  • Noise

Lain-lain tu korang boleh try and error sendiri. 

Ok, jom kita mula!


Film Effect

Kita akan mula dgn Film Effect. So just click pada button Filter > Film Effect, nanti akan keluar semua jenis efek filem yg ada pada PhotoScape ni. 


Jangan pilih efek tu directly, sebaliknya, click Film Effect Ctrl F yg ada pada paling atas tu, nanti akan keluar window seperti berikut:


Melalui window ni, korang pilih la mana-mana efek yg korang nak sambil perhatikan perubahan yg muncul pada gambar korang.


So, pilih je la mana-mana efek yg korang suka, pastu click OK, pastu nanti window tu akan hilang, dan gambar korang akan jadi efek tu. Mcm aku, aku pilih efek Portra - High, so gambar aku jadi camni:



Vignetting

Ha ni antara efek yg ramai giler suka. Vignette kat PhotoScape ni agak best sbb ada mcm-mcm bentuk.
Cara dia sama je mcm kat atas tadi - click Filter > Vignetting, pastu pilih Vignetting, jangan pilih numbering #1 #2 semua tu, and then akan muncul window kecik camni:


Antara kelebihan Vignetting di PhotoScape ialah korang boleh pilih lebih drpd 1 jenis efek vignette dalam 1 masa. So basically:
  • Just tick mana-mana efek yg korang nak. Boleh tick lebih dari 1
  • Level tu menunjukkan tahap vignette tu, kurangkan kalau tanak efek tu nampak sangat, naikkan kalau nak efek tu nampak ketara
  • White tu kalau korang nak efek vignette tu kaler putih
  • Make sure bahagian Preview itu di-tick supaya korang boleh tengok terus perubahan pada gambar korang
  • Tekan button Initialize kalau korang rasa nak reset everything & restart
  • Dah abis, click OK

Ni vignetting yg aku buat:



Fade Style

Kemudian kita pergi kpd Fade Style plak. Mcm biasa, Filter > Fade Style, nanti akan keluar window kecik seperti berikut:


Simple je - gerakkan slider Color utk pilih warna fade yg korang nak, dan slider Level utk tahap ke-fade-an yg korang nak. Dah abis edit, click OK, atau click Default kalau nak start balik.

Ni contoh Fade Style yg aku buat:



Noise

Noise biasa terhasil disebabkan penggunaan ISO yg tinggi. Tapi noise, atau grain yg wujud di zaman filem, lebih ketara berbanding digital. Contoh, korang shoot guna ISO200 pada digital dan filem. Gambar filem akan tunjuk noise mcm korang pakai ISO800, sbb filem punya karakter mmg camtu.

Maka, kita akan apply efek noise ni kpd gambar utk menampakkan lagi ke-vintage-an dia.

So, Filter > Noise, akan muncul window seperti berikut:


Cara editnya simple je - adjust slider tu kekanan kalau nak noise yg giler terlampau, atau adjust kekiri utk noise yg tak begitu ketara. Lepas dah abis adjust, click OK.

Ni noise yg aku apply:


Ok habis dah tutorial kali ni.

Mcm biasa, jom compare sebelum dan selepas:


So senang jek kan?

Atau, kalau korang rasa nak teruskan meng-edit, dipersilakan. Boleh jugak try Antique Photo utk menambahkan lagi keantikan gambar korang.

Sekian tutorial ringkas ni. Selamat meng-edit!

Ejad Fotopoyo